نبود تفریح منجر به مختل شدن خانواده و افسردگی بانوان می‌شود فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران اعلام آمار مرگ‌ومیر‌های سال ۱۴۰۲ | زنان یا مردان، کدام بیشتر فوت کردند؟ نامه عاشقانه و عارفانه آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی به همسرش | بازنشر به مناسبت درگذشت بانو معصومه حائری تشریح فعالیت‌های مرکز امور بانوان بنیاد کرامت رضوی کسب طلای تاریخی دختر دونده ایران در قهرمانی آسیا ۹۵ درصد سقط جنین ها در کشور مشروع است مادران بخوانند| نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان نیاز به فضاهایی برای شادی دختران و سپری‌کردن اوقات فراغت آنان داریم تمدن‌ها با کاهش جمعیت از بین می‌روند مواد غذایی موثر در بهبود علائم «یائسگی» بسته‌شدن لوله‌های رحمی و خطر ناباروری در زنان «فاطمه»، اسم رمز صبوری در غزه + فیلم دستگیری و انهدام باندهای قاچاق دختران تاب‌آوری زنانه، قدرت مادرانه ملی‌پوش مشهدی از شانس خود برای رسیدن به المپیک پاریس می‌گوید آموزش زیست عفیفانه به مربیان در دستور کار معاونت زنان است ۹۰ درصد طراحان طلا در خراسان‌رضوی بانوان هستند
سرخط خبرها
سهم چشمگیر بانوان در مدیرعاملی شرکت‌های دانش بنیان

سهم چشمگیر بانوان در مدیرعاملی شرکت‌های دانش بنیان

  • کد خبر: ۲۱۱۴۳۰
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
بررسی آمار‌های مرتبط با میزان اشتغال بانوان در شرکت‌های دانش بنیان نشان می‌دهد که حدود ۳۰۰ هزار نفر تا پایان ۱۴۰۱ در این شرکت‌ها مشغول به کار بوده‌اند. این شرکت‌ها توسط حدود ۷۰۰۰ مدیر عامل و ۱۱ هزار عضو هیأت مدیره اداره می‌شوند که به ترتیب ۱۲ و ۲۳ درصد از این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش شهرآرانیوز ، تولید و اشتغال دو هدفی است که از شرکت‌های دانش‌بنیان انتظار داریم به رشد آن‌ها در کشور کمک کنند. در آگهی‌های مربوط به استخدام نیروی کار که روزگاری چنگی به دل نمی‌زد، امروز با پیشنهادهایی روبرو می‌شویم که مربوط به یک مجموعه با نمانام (برند) دانش‌بنیان است. علاوه‌بر این، امروزه جمله «می‌خواهم کارِ خودم را داشته باشم» و تأسیس شرکت دانش‌بنیان در بین دانشجویان و دانش‌آموختگان یک هدف از تحصیل در مقاطع بالاتر است.

از طرف دیگر استخدام شدن در شرکت‌های دانش‌بنیان به یکی از اولویت‌های دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، به ویژه در رشته‌های فنی و مهندسی، تبدیل شده است؛ چراکه این دانشجویان اعتقاد دارند این مجموعه‌ها به دلیل سروکار داشتن با فناوری‌های به‌روز و پیشرفته فرصت بیشتری برای رشد و توسعه فردی پیش روی آن‌ها می‌گذارد. گاهی هم فرصت جذب امریه سربازی، محرکی می‌شود تا افراد به جای شغل‌های کارمندی و دولتی، اشتغال در این مجموعه‌ها را ترجیح دهند.

اشتغال ۳۰۰ هزار نفر در دانش‌بنیان‌ها

در حاشیه رویداد معرفی دستاوردهای شبکه بانکی در تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، گزارش زیست‌بوم شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور وزیر اقتصاد و رئیس صندوق نوآوری رونمایی شد. در این گزارش ۱۲۰ صفحه‌ای که توسط شرکت اعتبارسنجی ارزش‌آفرین اعتماد تهیه شده است، اطلاعات آماری از تعداد، درآمدها، اشتغال، میزان وام‌ها و ضمانت‌های دریافتی و غیره از زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان را می‌توان یافت.

تخمین‌ها نشان می‌دهد در پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰۶ هزار نفر در شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت داشتند و این آمار نسبت به ابتدای همین سال رشد ۲۰ درصدی داشته است. البته از کل شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱، که تعدادشان به ۸۲۶۰ می‌رسید، ۳۹۰۵ شرکت، یعنی حدود نیمی از آن‌ها آمار کارکنان خود را در اظهارنامه مالیاتی سال۱۴۰۰خود وارد کرده‌اند. طبق اظهارنامه‌ها حدود ۲۶۶ هزار نفر در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به اشتغال بودند و با در نظر گرفتن درآمد شرکت‌ها و تخمین خطی به عدد ۳۰۶ هزار می‌رسیم.

اما با وجود روند افزایشی اشتغال در دانش‌بنیان‌ها، سرانه تـعداد کارکنان این شرکت‌ها از ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱، به ترتیب ۴۹، ۴۴، ۴۲ و ۳۷ نفر بوده است. از این روند و مقایسه آن با روند رو به رشد تعداد دانش‌بنیان‌ها می‌توان چنین استنتاج کرد که سرعت رشد شرکت‌ها از سرعت جذب افراد و اشتغال پیشی گرفته است و این یعنی تأسیس شرکت‌های کوچک‌تر مسئول رشد تعداد شرکت‌ها بوده است.

سهم قابل توجه بانوان در مدیریت شرکت‌های دانش‌بنیان

اطلاعات آماری در خصوص افراد شاغل در شرکت‌های دانش‌بنیان حاکی از آن است که ۱۲ درصد از مدیران عامل و ۲۳ درصد از اعضای هیأت مدیره در شرکت‌ها را زنان تشکیل می‌دهند. حدود ۳۱ درصد از مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در استان لرستان و همینطور سیستان و بلوچستان را زنان تشکیل می‌دهند که بیشترین مقدار در بین استان‌های کشور است. این نسبت در استان تهران، که بیشترین شرکت‌های دانش‌بنیان در آن فعالیت می‌کنند ۱۶ درصد است.

از طرفی، آمارها می‌گویند که شرکت‌های تأسیس‌شده توسط بانوان، بیشتر در دو حوزه «فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی» و «دارو و فرآورده‌های حوزه تشخیص و درمان» بوده است.

منبع: فارس

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.